El 24 d’Octubre #RecuperemLaUPF

L’accés a l’educació superior o a la Universitat comença molt abans de no poder pagar la matrícula. La LOMCE, setena reforma fallida i sense consens des de 1978, aprofundeix en un model en què la immensa majoria dels estudiants ni es plantegen la possibilitat d’estudiar un grau, ni molt menys un màster, perquè el seu camí és una autèntica cursa d’obstacles.

La LOMCE, la LEC i el procés de Bolonya configuren un mateix model d’ensenyament: mercantilització i exclusió classista. La LOMCE ho concreta amb l’eliminació de la democràcia interna per imposar criteris de direcció empresarial, itineraris a l’ESO que segreguen les alumnes segons la seva destinació, la Formació Professional Dual encarada a proporcionar mà d’obra barata i gratuïta a les empreses, el finançament competitiu entre centres segons els seus resultats enlloc de segons les seves necessitats, revalides que filtren i expulsen l’estudiantat a edats primerenques… I tot això porta encara més a la degradació de centres i el tancament de línies o fins i tot escoles per la desinversió pública (les retallades). Aquest any un 12,5% menys de pressupost per les Universitats. A la vegada, hi ha més finançament per centres concertats i fundacions privades que parasiten els pressupostos públics.

Un exemple que afecta a la UPF és la petició de CiU al Congrés perquè la Barcelona GSE (propietat, en part, del propi conseller Mas-Colell) rebés 5 milions d’euros de subvencions estatals per constituir-se. Fins avui  ja ha rebut uns 9 milions d’euros públics en subvencions. Els recursos i béns comuns es posen al servei d’alguns privilegiats. Ja no es concep l’educació com un dret a garantir, sinó que les estudiants passem a ser clients del negoci dels centres privats.

A més, la LOMCE  té un caràcter profundament ideològic de caire nacionalista espanyol, conservador, sexista i catòlic. Ataca laimmersió lingüística, una conquesta del moviment obrer i veïnal dels anys 70,  i fins i tot s’arriba a pagar amb diner públic places en castellà a centres privats. Condemna el català a la marginació curricular com assignatura d’especialitat i, per tant, no és obligatòria, i dificultant que sigui llengua vehicular a altres assignatures. També atorga més presència a la religió dins l’educació i manté el concert amb centres que segreguen els i les estudiants per sexe. Treu importància a assignatures que oferien una formació crítica (les ciències socials) i n’introdueix de noves que promocionen i legitimen l’empresa privada. En conclusió, es fa un gir molt agressiu en el currículum i el contingut ideològic de l’educació per reforçar les bases de l’actual partit de govern, suprimir el pensament crític, disciplinar la futura mà d’obra i homogeneïtzar l’estudiantat (la famosa “espanyolització” de Wert).

Defensem l’educació pública. Per nosaltres, públic vol dir: d‘accés universalgestionada per totes i al servei del desenvolupament personal i les necessitats col·lectives, no d’una minoria privilegiada. Les mobilitzacions aïllades, tot i que serveixen per endarrerir iesmorteir les agressions, no són suficient. Cal aprofitar aquest 24 d’octubre per donar un impuls al moviment en defensa del dret a l’educació de bressol a Universitat que inclogui en la lluita diària a les mares i pares, treballadores, professorat i estudiantat a cada centre d’estudi per desobeir les lleis que ens imposen i reapropiar-nos del que és nostre. La vaga indefinida de Docents a les Illes balears i pitises ha sigut un exemple de com impulsar una lluita sostinguda, unitària i des de la base, capaç de suposar un desgast enorme pel govern que privatitza i espanyolitza. Però, des del “no” i el rebuig hem de donar un pas endavant i començar a construir l’educació que volem.

Coordinadora d’assemblees d’estudiants de la Universitat Pompeu Fabra (CAUPF)
Anuncios

Un pensamiento en “El 24 d’Octubre #RecuperemLaUPF

  1. Pingback: #24O Poblenou fa vaga! | upf ap9

Los comentarios están cerrados.